LodoPorok

LodoPorok

Tuesday 29 December 2015

Cerpen - ' USIA SENJA MENGGAMIT RASA '

Setiap kali bebola mataku lontar ke permukaan dinding,ia tidak pernah teralih pengelihatannya ke arah sekeping kalendar usang yg tergantung di suatu sudut kamar tidurku.Dan setiap kali aku terlihat tanggal hujung tahun yg tercatat menghiasi lembaran kalendar yang hanya tinggal dua helaian itu,persaanku bagai disiat dan hela nafasku seperti tersumbat.

Dengan terlerainya dua keping helaian kalendar itu dalam jangka masa dua hari lagi,ini bererti tahun 2015 bakalku lewati dan kakiku bakal menginjak tahun 2016 yang tidak pernah berjanji dengan sesiapa akan untung nasib diri dan keluarga masing-masing.

Aku benar-benar terasa bungkam.Sementelahan lewat waktu-waktu usiaku begini,aku sering dicengkam rasa kurang sihat,mudah lelah dan ada ketikanya tidak mampu lena malam kerana diri telah dimamah usia.

Sesekali sengaja kualihkan pandangan untuk mencari sesuatu yang lebih menarik dari dalam ruang kamar tidurku, namun pengelihatanku sering saja terhenti pada dua helaian lembaran terakhir kalendar itu.Dalam benakku, dua helaian lembaran paling akhir lembaran kalendar untuk tahun 2015 itu paling bernilai dan berharga kurasakan dalam diri, bagiku untuk menelusuri perjalanan hidup seterusnya.

Tanpa disedari,tiba-tiba terasa ada bebuih seperti manik-manik terkeluar dari kedua kelopak mataku.Aku jadi sebak menanggis sehingga terisak-isak.Aku terasa teramat sedih berpisah dengan tahun 2105 yang telah banyak memuhasabahkan diriku utk menjadi sebagai seorang insan kerdil yg sabar dan tabah menghadapi setiap hambatan dan cabaran hidup.

Tahun yg telah mendewasakan diriku menghadapi hidup penuh susah payah,pahit jerih dan penuh onak duri.Namun segalanya mampu kugagahi mendepaninya dengan penuh redah Illahi.Aku benar-benar risau berpisah dengan tahun keramat bagiku itu.

Air mataku semakin membuak keluarnya bila mengimbau kembali suka duka perjalanan hidup yang kulalui sepanjang tahun 2015 biarpun ada ketikanya aku masih mampu utk tersenyum walaupun tiada siapapun pernah mengerti dan memahami bahawa senyumku itu sebenarnya adalah puitis pada suatu tangisan.

Sesekali lamunan kutersekat seketika oleh suara dehem dan batuk kecil isteri yang sedang mengemas ruang tamu rumah setelah  kehadiran cucu-cucu yang manja dan nakal ketika cuti hujung minggu lalu.Rasa rindu ada kalanya datang mencuit rasa mengenang mereka yg duduk berasingan rumah denganku.Almaklum mereka juga memerlukan kasih sayang dari kedua ibu bapa masing-masing walaupun jika dituruti kehendak hati,mahu saja kuarahkan isteri untuk mengambilalih tugas pengasuh cucu-cucu kesayanganku  tanpa meminta apa-apa bayaran utk mengasuh mereka.Tetapi anak dan menantuku tidak mengizinkan.

Mengenang semua ini,aku bertambah resah dan semakin gundah.Kotak fikirku semakin berkecamuk.Suhu badan semakin terasa naiknya.Tiba-tiba lamunanku terhenti oleh ketukan pintu bilik tidur kamarku. ' Buka pintu ' suara isteriku mematikan seketika hayalanku. ' Abang belum bangkit lagi,kalau iapun berangan, bergeraklah dulu dari tempat tidur tu ' isteriku meninggikan intonasi suaranya sedikit. ' Ala awak ini,sedikitpun rasa tak senang melihat orang dok melayan perasaan ' aku melawak sedikit pada mak Waty isteri kesayanganku. ' Ya lah tu, layanlah perasaan awak tu..! Dia tak jadi masuk ke kamar tidurku.Kedengaran derap langkahnya meninggalkan ruang depan pintu kamar tidurku.

Lamunan kubertaut kembali,kotak mindaku mula mengumpul episod hayalan yang tesekat sebentar tadi.
Benak dan perasaanku kembali diburu rasa risau,risau serisau-risaunya, menyambut kehadiran tahun 2016 yang tidak pernah menjanjikan pahit manis kehidupan yang bakal dilalui.

Kulontar kembali bebola mata ke arah dinding kamar tidurku.Kali ini kufokus pengelihatanku ke arah jam dinding. ' Astagfirullah alaziimm...! rupanya waktu zohor dah semakin hampir.Jarum jam panjang yg tergantung di permukaan  dinding sudah melewati angka dua belas.Aku cepat-cepat bingkas lalu menuju ke kamar mandi.Aku membersihkan diri lalu mengambil wudhu utk menyempurnakan solat zohor.Di akhir solatku,aku menitipkan doa pada Illahi " Ya Allah Ya Robbi Berkatilah Kehidupanku,Sempurnakanlah Imanku,Permudahkanlah setiap Urusanku,Ketika kutelusuri sepanjang  perjalanan hidupku menjelang tahun-tahun mendatang,sesungguhnya kepadaMu Ya Allah aku memohon dan mengharap segala RedhaMu sehingga aku kau matikan dalam Keimanan,Aminnn Ya Rabbul Alaminnn "....

No comments:

Post a Comment