LodoPorok

LodoPorok

Tuesday 2 September 2014

Mendepani Arus Dan Cabaran Abad Ke 21, Malaysia Perlu ISA...

ISA atau akronim nama bahasa inggerisnya ' internal security act ' merupakan satu undang-undang tahanan pencegahan di negara ini yg dikuatkuasakan beberapa tahun dahulu.

Menurut fakta sejarah, ISA ini atau dalam bahasa melayunya ' akta keselamatan dalam negeri ' dirangka oleh seorang bernama R.H. Hickling yang kemudiannya dijadikan sebagai satu undang-undang pada tahun 1960.

Semasa akta ini digunapakai dalam negara ini, undang-undang ini dibenarkan untuk diadakan kajian semula hinggakan ia telah dipinda sebanyak 20 kali.

Dengan penguatkuasaan ISA ini, kuasa mutlak telah diperturunkan kepada menteri hal-ehwal dalam negeri pada ketika itu, menahan individu atau mana-mana kumpulan yang difikir boleh memudaratkan keselamatan dan keharmonian negara tanpa merujuk kepada mahkamah.

Tetapi bila Najib diangkat sebagai Perdana Menteri menggantikan Tun Abdullah Badawi maka pada tanggal 15 september 2011,beliau telah memansuhkan akta ini dan diganti dengan undang-undang baru yg lebih bersesuaian dengan hak asasi manusia.

Tidak dapat disangkal bahawa pemansuhan ISA ini, banyak didorong oleh ' pemeliharaan demokrasi dan hak asai manusia ' di Malaysia sehinggakan isu ini telah dieksploitasi begitu hebat oleh pembangkang dalam kempen-kempen mereka dengan tujuan cuba ' undermind ' kerajaan Barisan Nasional agar dibenci oleh rakyat negara ini sendiri.

Selain daripada bantahan oleh beberapa pertubuhan yang pro pembangkang di negara ini pada ketika itu, pertubuhan hak asasi manusia dari luar negara, turut menyelar tindakan Malaysia yang melaksanakan undang-undang tersebut.

Disebabkan mahu mengendur desakan dari pelbagai pihak dan memilahara keutuhan demokrasi Malaysia maka Najib yg ketika itu telahpun dilantik sebagai Perdana Menteri, tiada jalan lain selain memansuhkan akta berkenaan.

Dengan pemansuhan akta ini maka ada sesetengah pihak yg tidak senang melihat Malaysia dalam keadaan harmoni dan aman damai pada hari ini, telah mulai menanam bibit-bibit kebencian, desakan dan ugutan kepada kerajaan di bawah pimpinan Najib atas alasan mereka sudah ' ada lesen utk bersuara ' dan bebas menuntut apa yg mereka istilahkan sebagai ' HAK ' tanpa mengikut saluran undang-undang yang dibenarkan.

Dengan pemansuhan ISA ini juga, semakin banyak dan semakin sensitif isu- yg diangkat dan ketengahkan hinggakan ada yg sampai menyentuh soal-soal anutan agama sesuatu kaum.

Apakah perlu keadaan dan situasi begini berterusan di bumi Malaysia yg aman damai ini tanpa ada mekanisma pengawalan yang lebih komprenshif bagi membendung perkara ini, sehingga tidak sampai jadi satu fenomena...

Justeru di sinilah perlunya ISA ini dikuatkuasakan semula.Kita tahu bila akta ini dipraktikan kembali maka ada pihak yang lantang mengkritik Malaysia dgn pelbagai ' label dan jenama '.Bahkan tidak mustahil negara-negara yang tidak mahu melihat Malaysia harmoni dan sejahtera, akan mempersenda dan mentertawakan kita.

Namun pada satu dimensi lain, mana satu yang kita inginkan, ' ditertawakan oleh orang lain ' atau menangisi nasib sendiri setelah negara berada dalam keadaan kucar-kucar dan huru-hara setiap masa? sebabnya tanpa sebarang undang-undang yg bersifat ' pencegahan  ' seperti mana salah satu tujuan asal ISA diperkenalkan,negara ini pasti akan mengikut jejak negara-negara lain seperti Syria, Mesir dan Palestine yg ' malam bermandikan cahaya bom, siang bermandikan darah orang-orang yg tidak berdosa '.

Ini belum termasuk cabaran-cabaran yg datang daripada mereka yg terlalu ekstrim dan taksub dalam sesuatu fahaman serta idealogi,selain yg ada kaitan dengan terroisma dan militan.

Maka itu kerajaan di bawah pimpinan Najib, dalam apa keadaan dan situasipun  ' berkeperluan ' untuk menguatkuasakan semula ISA ini demi mengekalkan Malaysia sebagai  sebuah negara sejahtera yg ampuh mendepani arus dan  cabaran abad ke 21 ini...


No comments:

Post a Comment