LodoPorok

LodoPorok

Friday 29 August 2014

Dalam Usia Ke 57 Tahun Kemerdekaan Malaysia, Sudahkah Semangat Dan Roh Kemerdekaan itu Meresapi Jiwa Rakyat Luar Bandar???

Menjelang detik 12 tengah malam semalam, genaplah usia kemerdekaan negara 57 tahun.Saban tahun sebelum dan pada hari kemerdekaan, pelbagai acara sambutan diadakan.

Dibandar2 besar diadakan acara2 menaikkan jalur gemilang, perbarisan lintas hormat anggota keselamatan ,pendeklamsian puisi merdeka dan banyak lagi acara sebagai signifikan kepada kemerdekaan Malaysia yg bebas sepenuhnya dari rantaian penjajahan British.

Semua acara sambutan yang adakan matlamatnya adalah menanamkan rasa kencintaan serta memupuk nilai patriotisma di kalangan rakyat pelbagai suku kaum dan etnik di negara ini.

Persoalannya rasa kecintaan raykat terhadap negara, semangat patriotisma mereka dan roh kemerdekaan itu,sudahkah meresap ke dalam jiwa di setiap kalangan rakyat yg menjadi ' tuan tanah ' bumi tercinta ini sejajar dengan tema kemerdekaan tahun ini, Malaysia..." di sini lahirnya sebuah cinta "...

Persoalan ini wajar diberi perhatian seserius-seriusnya oleh pihak kerajaan dan setiap daripada kita kerana tidak holistik rasa merdeka itu jika ianya hanya wujud pada masyarakat di bandar dan pinggiran bandar.

Saya berani mengatakan demikian kerana selama 57 tahun negara dan kita sbg rakyat Malaysia megah berdiri di bawah panji-panji kemerdekan, memikirkan tentang mereka yg tinggal jauh di ceruk dan pelusuk kampung serta desa mengenai erti dan makna kemerdekaan itu pada mereka.

Sudahlah mereka terbelenggau dgn ' ketidakmerdekaan ' terhadap semua keperluaan asas seperti air, lampu dan kemudahan lain seperti mana yg rakyat di bandar dan pinggiran bandar nikmati.

Tidak ada gunanya kemerdekaan itu jika makna dan nikmati serta pengisiannya hanya dirasai oleh sebahagian rakyat tetapi tidak merangkumi semua rakyat ibarat kera dihutan disusukan anak di rumah mati kelaparan.

Justeru sudah sampai dan tiba masanya,pihak kerajaan dan mereka yg diberi tanggungjawab pada tahun-tahun mendatang, memikirkan transformasi dalam acara-acara sambutan ini, sama ada di waktu ambang merdeka dan pada waktu hari kemerdekaan.

Penganjuran acara sambutan yg sudah sangat sinonim dgn bandar-bandar besar ini dikurangkan, sebaliknya dianjurkan melalui kawasan-kawasan parlimen dgn melibatkan, jika diadakan acara perbarisan misalnya,masyarakat yg tinggal di ceruk dan pelusuk kampung nun jauh di sana.Bekalkan mereka dgn bendera jalur gemilang dgn percuma dan arahkan mereka mengibarkannya di kawasan perkampungan dan rumah masing-masing.Tidak berbaloi kita membelanjakan wang kerajaan  jutaan ribu ringgit saban tahun bagi tujuan meraikan hari kemerdekaan tetapi melalui kelompok masyarakat yg sama saban tahun sedangkan setiap rakyat yang tinggal di bumi Malaysia tercinta ini, mahu dan perlu juga meraikan hari kemerdekaan mereka, justeru kenapa harus dibiarkan semangat dan roh kemerdekaan itu hanya wujud di kalangan masyarakat bandar dan kota sahaja, kenapa tidak ia diresapkan juga dlm jiwa mereka yg tingggal nun jauh di pelusuk dan ceruk kampung serta desa....

No comments:

Post a Comment