LodoPorok

LodoPorok

Wednesday 20 August 2014

PENAMBAHAN ROYALTI MINYAK ,RAKYAT SABAH TERIMA KASIH PADA NAJIB....

Berita baik dan sensasi yg menjadi topik   bualan utama di kebanyakan tempat di Sabah hari ini, adalah kenaikan royalti minyak bagi negeri ini yang diusahakan melalui sebuah syarikat GLC gergasi, petronas.

Tambahan 5 peratus yg diberikan oleh kerajaan persekutuan kepada kerajaan negeri Sabah walaupun tidak memenuhi tuntutan seperti yg dikehendaki sebanyak 20 peratus,ia sedikit-sebanyak melegakan rakyat negeri ini dan mensyukuri nikmat hasil bumi Sabah di bawah bayu ini.

Dengan penambahan ini, tabung kewangan negeri semakin kukuh sekali gus boleh merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi dan pertambahan pembangunan infratruktur negeri Sabah.

Di satu peringkat mungkin ada segelintir pihak yg tidak berpuas hati dengan kadar pertambahan ini kerana ia tidak menepati kehendak 20 peratus seperti mana yg dituntut.

Adalah diyakini bahawa pertambahan 5 peratus ini, bukanlah sesuatu permulaan dan terakhir diberikan kepada negeri Sabah.Sebaliknya jika keadaan ekonomi negara bertambah mantap dan hasil galian  khususnya minyak semakin banyak ditemui dan boleh diterokai di negeri ini, kita yakin dan percaya, kerajaan persekutuan melalui konsep ' menang-menangnya ' akan menambah kadar royalti berkenaan sehingga memenuhi tuntutan yg dipersetujui.

Soalnya sekarang apa yg perlu rakyat Sabah zahirkan kepada BN selaku parti pemerintah yg sering mendesak kerajaan persekutuan agar tuntuan ini dapat dipenuhi.Kerajaan negeri di bawah pimpinan Datuk Musa sebagai Ketua Pentadbirnya,berjaya menyampaikan hasrat sebilangan besar  rakyat negeri ini kepada kerajaan persekutuan di bawah pimpinan Dato' Seri Najib Razak walaupun kadar yg dituntut belum mampu dipenuhi sepenuhnya.

Sebagai rakyat yg bermastautin di negeri ini,pertambahan royalti minyak tersebut, setidak-tidaknya dapat dirasai tempiasnya walaupun tidak secara langsung tetapi manfaatnya boleh dirasai dalam kelangsungan bidang pendidikan anak2 khusus melalui pemberian biasiswa,penambahbaikan insfratruktur pendidikan terutama sekali sekolah2 di luar bandar selain kemudahan2 ict yg ternyata lebih banyak keperluannya di negeri ini.

Juga suara2 sumbang yg penuhi emosi dan sensitif seperti membawa Sabah keluar daripada Malaysia, kalaupun masih lg kedengaran tetapi tonenya sudah berkurangan dan  Sabah terus berada dalam Malaysia selamanya.....

No comments:

Post a Comment