LodoPorok

LodoPorok

Saturday 23 August 2014

Upacara Berkabung Menghormati Tragedi MH17, Kenapa Harus Dipolitikkan...


Upacara berkabung sebagai menghormati mangsa tragedi MH17 yg didiadakan pada jumaat lalu, telah berjaya menyatukan sebahagian besar rakyat negara ini.

Bukan setakat berkabung,ucapara menyambut jenazah mereka yg terlibat dlm nahas tersebut yg dibawa balik ke Malaysia utk diserahkan kepada keluarga masing2, telah dilakukan dgn penuh adat istiadat sambutan bagi menghormati para korban dan keluarga mereka.

Namun agak malang dan menyedihkan, bila usaha dan pengorbanan besar kerajaan lakukan utk menyelesaikan masalah berkenaan,muncul pula kenyataan berbaur politik mempersoalkan kewajaran pihak kerajaan melakukan sambutan yg pd mereka ' berlebih-lebihan ' lalu dibandingkan dgn insiden Lahad Datu yg diceroboh oleh pengganas Sulu dan mengorbankan beberapa anggota keselamatan Malaysia.

Beberapa ahli dari AMK.parti keadilan telah mempolitikkan isu ini dan dibahas oleh beberapa orang perwakilan dalam kongres mereka.

Mereka membuat perbandingan mengenai gaya dan cara sambutan yg kerajaan adakan dlm kedua insiden berkenaan.Mereka mendakwa penghormatan yg diberi kepada mangsa2
Tragedi MH17 lebih besar berbanding wira2 Lahad Datu.

Dalam isu ini nampak sangat bahawa parti keadilan sekarang ini sudah ' muflis isu ' hinggakan hal2 yg melibatkan kematian, mereka jadikan sbg bahan utk canang ke hulu ke hilir dgn harapan, rakyat benci lalu menolak kerajaan di bawah kepimpinan Najib dlm pru.akan datang.

Rasionalnya kenapa perlu dijadiakan isu musibah2 yg telah menimpa para mangsa dlm tragedi ini.Pernahkah mereka terfikir dan rasai perasaan keluarga mangsa yg terlibat bila mana insiden ini sudah dijadikan sbg modal politik oleh parti politik tertentu.Bagaimana jika insiden dan musibah ini kena pada batang hidung mereka sendiri, apa perasaan mereka bila ada pihak2 tertentu menjadikannya sbg satu isu politik.

Sewajarnya tidak perlu AMK buat perbandingan mengenai tragedi MH17 dan pencerobohan pengganas di Lahad Datu.Kita bertanya kepada AMK.apa perlu benda ini dijadikan isu politik?.Dan apa pula perasaan keluarga2 mangsa yg terlibat bila mengetahui upacara sambutan terhadap keluarga mereka yg terlibat dlm nahas ini dipolitikkan?.

Nampak sangat kredibiliti para ahli AMK yg meninmbulkan isu  sangat rendah.Hal2 mengenai kematianpun, mereka ambil ' kredit dan political mileage '.Mereka seperti tidak ada lagi kerja lain selain mencari dan menunggu peluang utk hentam kerajaan, ibarat kata anak2 muda zaman sekarang ' Lu jgn kecoh sangatlah..!

No comments:

Post a Comment